پیشنهاد سردبیر
اقتصادی
فرهنگی
بین الملل
فارس من| یک پل و هزار آرزو/ رؤیای مردم لاهیجان محقق می‌شود؟
روند ساخت پل غیر هم‌سطح لاهیجان که از چند ماه قبل متوقف‌شده بود با توافق حاصل‌شده میان پیمانکار و کارفرما شروع به کار کرد.
به گزارش‌‌‌‌‌تی گیلان به نقل از خبرگزاری فارس از لاهیجان، سامانه «فارس من» باهدف ارتباط دوسویه مخاطبان خبرگزاری فارس و رسیدگی به مشکلات مطروحه از سوی مردم راه‌اندازی شده است، مخاطبان با ثبت سوژه‌های خود در این سامانه و جمع‌آوری امضاهای بیشتر می‌توانند خبرنگاران فارس را در پیگیری هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات استان همراهی کنند. «پل غیر هم‌سطح لاهیجان کی به پایان می‌رسد؟» یکی از سوژه‌هایی بود که مخاطب در سامانه فارس من ثبت کرده است. مخاطب در این سوژه مطرح کرده ( پل غیر هم‌سطح لاهیجان ۲۰ سال از آغاز ساخت آن به‌منظور کاهش بار ترافیکی این شهرستان می‌گذرد ولی هرروز با یک مشکلی مثل پیمانکار مواجه است و پیشرفت بسیار کمی دارد، مردم می‌خواهند بدانند تکلیف این پل و این‌همه هزینه انجام‌شده چه می‌شود؟)   قول دولت برای خریداری املاک و تأسیسات در مسیر پل غیر هم‌سطح لاهیجان یکی از معضلات شهرستان‌های گردشگری در کشور و به‌ویژه در استان گیلان ترافیک به علت افزایش تردد در ایام شلوغ سال ازجمله ایام نوروز است که مشکلاتی زیادی را برای همشهریان آن بخش در پی دارد. طرح کنارگذر لاهیجان (گیل) یکی از مهم‌ترین طرح‌های این شهرستان و استان گیلان است که قطعاً به علت قرار گرفتن در محور گیلان به مازندران مشکلات ترافیکی به‌ویژه در ایام تعطیلات را برای بخش مرکزی لاهیجان و رودبنه برطرف می‌کند و با توجه به ترافیک‌های موجود مسؤولان وزارت راه و شهرسازی به این اجماع رسیدند که این طرح را به‌صورت تقاطع غیره مسطح بسازند تا شاید ترافیک در این محور آزاد شود. ساخت تقاطع غیر هم‌سطح لاهیجان (گیل) در قالب طرح ۲۰۴۲ از ۲۰ سال پیش و در راستای طرح چهار خطه کردن محور انزلی تا بهشهر به‌عنوان یک طرح سراسری در مسیر رشت به سمت چابکسر در حال ساخت و اجرا بوده و همواره با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.   طرح کنارگذر لاهیجان (گیل) بر اساس تصمیم‌گیری مسؤولان مربوطه به‌طور سالیانه تعریف‌شده و هرساله بنا بر ضرورت‌های موجود به‌مانند کنارگذر انزلی، آستانه‌اشرفیه و لنگرود برای آن اولویت‌بندی می‌شود و با توجه به اولویت‌های موجود تاکنون اقدام شده و این روند کماکان ادامه دارد. به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان طرح به‌صورت سالیانه تعریف‌شده است و هرسال بنا بر ضرورت‌ها کنارگذرهای مختلفی مانند کنارگذر انزلی، آستانه‌اشرفیه و لنگرود برای آن اولویت‌بندی می‌شود که با توجه به اولویت‌های مختلف تاکنون اقدام شده و بعضی طرح‌های این محور در دست اقدام است. یکی از مشکلات مهم در اجرایی شدن و تکمیل تقاطع غیر هم‌سطح عدم پایبندی پیمانکارهای قلبی به تعهدات خود بود که منجر به‌کندی پیشرفت در ساخت این پل شد به همین دلیل مسؤولان ارشد وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدند که با ادامه همین روند اتمام این پروژه به نتیجه نخواهد رسید لذا به دستور وزارت راه مناقصه جدید برگزار و پیمانکاران متعددی در این مناقصه شرکت کردند و سرانجام یک شرکت و پیمانکار بومی به نام شرکت گیل پوشش ادامه ساخت پل غیر هم‌سطح لاهیجان (گیل) را بر عهده گرفت. یکی از قول‌هایی که پیمانکار این پروژه به مسؤولان وزارت راه داده بود تکمیل پل غیر هم‌سطح لاهیجان در مدت‌زمان بسیار کوتاه بوده است ولی شرکت گیل پوشش سفیدرود که به‌عنوان پیمانکار این پروژه معرفی‌شده بود در بهمن‌ماه به علت مشکلات موجود ازجمله عدم پرداخت هزینه و عدم آزادسازی و خریداری املاک و تأسیسات در مسیر پروژه که از تعهدات کارفرما است و علیرغم پیشرفت فیزیکی ۲۳ درصد در مدت‌زمان ۶ ماه از ادامه تکمیل این پروژه انصراف داد.   مهم‌ترین درخواست‌های پیمانکار این پروژه خریداری املاک و تأسیسات در مسیر پروژه است و به گفته پیمانکار پل غیر هم‌سطح لاهیجان شرکت گیل پوشش سفیدرود بارها به وزارت راه نامه زده و اعلام کرده است تا زمانی که این آزادسازی‌ها انجام نشود این شرکت از ادامه کار معذور است و با رایزنی‌های انجام‌شده با وزارت راه و با پیگیری‌های رئیس سازمان برنامه بودجه کشور کار ارزیابی و تأمین منابع برای خریداری املاک و زمین‌های این پروژه در حال انجام است و به دولت فرصتی دوباره دادیم. یکی از نکاتی که در اطلاعیه شرکت گیل پوشش سفیدرود در بهمن‌ماه وجود داشت انجام هزینه‌های زیاد و عدم پرداخت این هزینه توسط دولت (کارفرما) بود زیرا پیمانکار این پروژه می‌گوید تاکنون بالغ‌بر 10 الی 12 میلیارد هزینه شده و دولت تاکنون به تعهدات خود عمل‌نکرده و هیچ تضمینی هم برای انجام این تعهدات نداده است‌‌ و با این روند ادامه ساخت این پل دو سال به طول می‌انجامد. در قرار اولیه این شرکت با کارفرما ۴۱ میلیارد تومان برای تکمیل پل غیر هم‌سطح لاهیجان ثبت‌شده بود ولی با توجه به تورم و قیمت دلار اکنون برای تکمیل این پل به ۷۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داریم ولی فرماندار شهرستان لاهیجان می‌گوید با پیمانکار توافق شده است و کار تکمیل این پل در حال انجام است و این نکته است که پیمانکار هم به آن اذعان دارد.   به گفته فرماندار لاهیجان روند ساخت پل غیر هم‌سطح لاهیجان آغاز و توافقات لازم با پیمانکار انجام‌شده است و‌ مشکلی دراین‌باره وجود ندارد زیرا اراده تمامی مسؤولان شهرستانی و استانی این است تا این پروژه در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد. تکمیل پل غیر هم‌سطح لاهیجان (گیل) به یک رؤیا برای مردم این شهرستان تبدیل‌شده است و آن‌طور که از صحبت‌های مسؤولان و پیمانکار این پروژه تعبیر می‌شود این است که تکمیل پل آرزوهای لاهیجان نیاز به یک‌همت ملی دارد. انتهای پیام/۸۴۰۰۷
http://tgilan.ir/?p=24811

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

2+8-1 چند می شود؟
علم و فناوری
آخرین اخبار
اجتماعی