پیشنهاد سردبیر
اقتصادی
فرهنگی
بین الملل
بازارگردانی راهی برای خروج بورس از صف های خرید و فروش/ وظیفه بازارگردان‌ها چیست؟
یکی از روش های مرسوم در بازارهای مالی، داشتن بازارگردان برای شرکت های ناشر است. در ایران نیز از یک ماه پیش طبق قانون همه شرکت های بورسی باید یک بازارگردان داشته باشند.
به گزارش‌‌‌‌‌تی گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در همه بازارها چه بازارهای مالی و چه بازارهای کالا، محصولات و خدمات مساله مهم وجود عرضه و تقاضا است. در شرایط غیرتعادلی و در برخی مواقع فشار عرضه و در برخی مواقع دیگر فشار تقاضا در این بازارها دیده می شود. در بازار سرمایه نیز فشار عرضه خود را به شکل صف های فروش و فشار تقاضا را می توان در صف های خرید مشاهده کرد. مانند هر بازار دیگری، در بورس نیز، زمانی که فشار عرضه وجود دارد، بازار در رکود قرار می گیرد و زمانی که تقاضا افزایش می یابد، شاهد افزایش قیمت ها هستیم. همین مساله هم اکنون در اقتصاد کشور قابل مشاهده است. در بورس نیز به تبع اقتصاد کشور می توان چنین موضوعی را دید. زمانی که یک سهم عرضه می شود و همه فروشنده می شوند، قیمت آن نماد کاهش می یابد و زمانی که تقاضا برای همان سهم افزایش می یابد، شاهد افزایش قیمت و تشکیل صف خرید برای آن هستیم. ممکن است افزایش قیمت ها هیچ ربطی به ارزش ذاتی آن نماد نداشته باشد. به عبارت دیگر، زمانی که سهمی در بازار به دلایل غیر اقتصادی دچار صف های خرید و فروش می شود، می توان گفت ارزش ذاتی سهم، ارزش بازار آن و سایر دلایلی که ارزنده بودن سهام را مشخص می کند، کارکرد خود را از دست داده و باید منتظر اتفاقات دیگری برای خروج سهم از قفل شدن در این صف ها باشیم. وظیفه بازارگردان در بورس چیست؟ در چنین مواقعی، مارکت میکر یا بازارساز یا بازارگردان معنی پیدا می کند. از نظر قانونی، برای اینکه یک نماد دارای بازارگردان شود، شرکت ناشر سهم باید از زیرمجموعه های خود یک شرکت حقوقی را معرفی کند تا مساله عرضه و تقاضا و ایجاد تعادل در سهم را به عهده بگیرد. کارکرد این بازارگران ها هم در صف های خرید خواهد بود و هم در صف های فروش. یعنی زمانی که نماد در صف خرید میلیونی قفل شده است، بازارگردان باید با عرضه معقول و منطقی سهم این صف خرید را کاهش داده و آن را به تعادل برساند. در صف فروش نیز با خرید سهم می تواند این صف را از بین برده و یا کاهش دهد تا سهم به تعادل برسد. بازارگردان ها چه کمکی به بازار می کنند این مساله باعث خواهد قیمت نماد پیرامون قیمت ذاتی و یا قیمتی که استراتژی ناشر در آن قیمت قرار دارد، نوسان کند. این نوع بازارگردانی چند مزیت دارد. اولین موردی که می توان دراین  خصوص عنوان کرد، بالا رفتن قدرت نقدشوندگی سهم در همه شرایط است. زمانی که صف فروش شکل می گیرد، اصطلاحا نقدشوندگی سهم به شدت کاهش می یابد که این می تواند آینده سهم و بازار را تهدید کند. قدرت نقدشوندگی بالا می تواند نوعی آرامش به بازار و سرمایه گذاران تزریق کند. این مساله سبب خواهد شد ریسک افراد کاهش پیدا کند و افراد بیشتری با توان های مالی مختلف وارد بازار سرمایه شوند. به عبارت دیگر، زمانی که بازارگردان در یک نماد وجود داشته باشد، درجه نقدشوندگی سهم بالا رفته و می تواند هیجان را در بازار کنترل کند. در گذشته گفته می شد، یک شرکت حقوقی از سهم حمایت می کند. این حمایت همان بازارگردان بوده است؛ ولی این مساله رسمی نبود. در حال حاضر طبق قانون همه نمادها باید بازارگردان معرفی کنند تا سهم دیگر مانند 3 ماه گذشته دچار قفل شدگی در صف فروش و اصلاح نشود. به گرفته مسوولان سازمان بورس، در حال حاضر 50 درصد نمادها دارای بازارگردان هستند. ورود مجلس شورای اسلامی هم می تواند الزام حضور بازارگردان برای همه نمادها را قوی تر کند و وجهه قانونی آن را محکم تر کند. بازارگردان علاوه بر داشتن منابع مالی باید توانایی تحلیلی نیز داشته باشد. زمان ورود و خروج از سهم باید علاوه بر هنگام تشکیل صف خرید یا فروش باید بر اساس حمایت ها و مقاومت ها نیز باشد. کسب سود از فرآیند بازارگردانی یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر در ابهام قرار دارد. این مساله در صورتی که به درستی مدیریت نشود، می تواند در آینده نمادها را با مشکل مواجه کند. کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی نباید از بازارگردان توقع زیادی داشت. این پدیده جدید در بازار سرمایه باید رشد کند و آغاز این روند می تواند آینده بورس را تضمین کند. در حال حاضر، گام اول خوب برداشته شده است و در سال های آینده هم این موضوع می تواند به بلوغ برسد. انتهای پیام/
بروز رسانی
http://tgilan.ir/?p=67859

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

جمع عدد 7 با 3 می شود؟
علم و فناوری
آخرین اخبار
اجتماعی